tirsdag 23. desember 2008

Grøtkos hos mamma!

Julå e tiå for tradisjoner og hima sjå oss e grøtkos i peisastuå blitt ein kjær tradisjon. Mamma diske opp me risengrynsgrøt og rømmegrøt, et fat med spekemat og gløgg! Mamma og pappa, Christina (søster) og Jan even (søsters kjæreste) og meg og Gisle spiste vel litt for møkje av alt, noe som hørre tradissjonen te!

Photobucket

Noen bilder blei desverre litt uklare og siden Jan Even ikkje e så gla i å varra foran kamera blei utvalge noe begrensa! Tipo, som e Christina sin hund og mamma sitt einaste barnebarn te nå, va som vanlig vill itte å få ein smakebit.

Photobucket

Stakkars voffsen blei mær og mær fortvila itte som tidå gjekk. På bilde øve får han øya på spekematen på bordet, et blikskudd vil eg sei, men pappen min holle han godt fast.

Photobucket

Pappa har et eget talent te å finna det finaste treet på markedet kvert år, detta va i det størsta laget, men fint. Mon tro om mamma og pappa e dei einaste som pynte med flagg lenger..? Ser det ikkje så ofta, eg og Gisle bruke heller ikkje flagg. Litt synd egentlig.

Photobucket

Itte for mongen porsjonar me grøt slang me oss foran tven og såg på de tradisjonelle julenøttene, som kvert år e hysterisk! Ittefølgt av Grevinnen og hovmesteren, en klassiker! Noen andre som reagerte på mannskoret sin askepottversjon på Nrk? Eg og Gisle lo, sjøl om det heila va litt veel sært.

Photobucket

Tipo slapte av i mormors gamle stol som e så godt brukt at an e fantastiske å sitta i! Falma brunt fløyelaktig stoff e vel ikkje det finaste, men skåre høgt på comfort og kosefaktor! Den kan di rett og slett ikkje kasta. Her blir Tipo klødd på magen av Gisle:)

Photobucket

Di snille foreldrene mine!

Photobucket

Te sist meg og Gisle sitt julatre uten flagg hima på Åkra. Falskt e det o. Gisle har lagt en egen regel om at me ikkje ska ha skikkeligt julatre før me bygge hus. Trist syns eg, men for gjera det besta ein kan utav et julatre fra Living. Mongen av kulene e kjøpt forskjellige plasser i verden, prøve å finna noe julakuler når eg reise. Te sommaren reise me te USA for å besøka familien te Gisle, kanskje eg finne ei skikkelig amerikansk julakula der? Håpe det! I mårå kl ti e det dekka for julafrokost sjå mamma og pappa ittefølgt av tre nøtter til askepott og snop i sokken! Detta året trur eg nissen huske på sokk te Gisle o;) Ha ei velsigna julahøytid! Kos dokke masse, det ska eg:)

- Elisabeth -

Ingen kommentarer: