mandag 9. august 2010

Saft og sylt

På tampen av sommaren begynne innhøstingen av diverse bær. Detta e noe eg egentlig ikkje har gjort før nå. Eg huska me hjalp mammen te Helèn med å plokka rips nå me va mindre. Eg og Helèn hadde et safte og sylte innfall av sjølplokka bringebær og blåbær for to år siå, men thats about it. Det va ikkje før me kjøpte tomtå i fjor høst, at safting og sylting va noe eg burde bedriva tiå mi med. Det blei liksom tomt + stor frukthage!

Photobucket
Eg og Gisle har plokka to bøtter me rips og stikkelsbær og har i fyste omgang omgjort detta te saft, syltetøy og pai. Familiens store kokebok va te stor hjelp i denna prosessen, og eg e nå veldig takknemlig for at farmorå te min kjære såg vårt behovet for denna for mongen år siden.
Photobucket
Itte bærplokkingå e onnagjort begynne det skikkliga arbeidet. Rensing av bær tar tid. Long tid. Men tenne du lys, sette på musikk og har ein kaffikopp tilgjengelig, går det egentligt som ein lek. I allefall om du har ein flinke kjereste som har gjort detta før.
Photobucket
For å laga Ripsbærsaft og syltetøy trenge du (i følge Familiens store kokebok) følgende:

1 kg bær (2 liter)
6 dl vann
6 dl sukker pr. liter avrent saft

Itte du har rensa og skylt bærene lar du vannet koka opp, og koke bærene kraftigt i ca 10 min te di e mjuke. Mos bærene mot kanten av kjelen så saftå renne ut. Slå massen gjennom et bæreklede på et stativ. Mål opp den sura saftå, og kok den opp. Rør inn sukkeret, og la saftå koka opp på nytt. Trekk kjelen av platå, og la det stå kaldt te det danne seg ei hinna på saftå. Skum god av. Hell saftå på varme, reingjorte flasker, og fyll flaskene heilt opp så luftå stenges ute. Lukk flaskene med kork, skrukork eller gummihetta så di blir heilt tette. Oppbevares kjøligt.

Photobucket
...vips! så får du deilige saft! Bærmassen som blir igjen i bærekledet bruke du te å laga syltetøy av.

1 kg bærmasse
2 dl vann
6 dl sukker
1 halv pose blå Jam konserveringsmiddel

Kok opp bær og vann og la det koka noen minutter. Rør deritte inn sukkeret, sørg for at sukkeret løyses opp. Hell ein halv pose Jam konserveringsmiddel inn i syltetøymassen og rør godt. La syltetøyet stå noen minutter, og fjern skummet. Hell syltetøyet øve på varme, reine glass og ha lokk på med ein gong. Oppbevares kjøligt.

Lykke te!

Ingen kommentarer: